bewegingsanalyse, zooltherapie, schoenadvies, nagel- en huidbehandeling

Nagel- &
Huidbehandeling

Nagel
& Huid

Huid- en nagelproblemen kunnen erg pijnlijk zijn en zelfs beperkend naar mobiliteit toe. De meeste aandoeningen zijn gelukkig wel goed te verhelpen.

Overmatige
eeltvorming

Callus of eeltvorming is een verdikking van de opperhuid thv de voeten. Het is een reactie van de huid om extra bescherming te bieden tegen overdruk. Te veel eelt kan pijnlijk worden of een branderig gevoel geven, het risico op blaren verhoogt drastisch en bij diabetespatiënten is het iets wat we absoluut willen vermijden omdat het vaak voortekenen zijn van een sluimerende wonde.

Schimmel
nagels

Onychomycosen komen zeer vaak voor thv de voeten. Deze nagels zijn dikker, ze hebben een gelige, witte of donkere kleur. De nagel is meestal kwetsbaar en brokkelig. Soms laat de nagel gedeeltelijk of geheel los.  Het wordt ook vaak een kalknagel genoemd. Een kalknagel wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een schimmel maar niet altijd. Het kan ook een groeistoornis zijn.

Voet
schimmel

Tinea pedis is een huidinfectie veroorzaakt door een schimmel, die de hoornlaag van de opperhuid aantasten. Door de ontstekingsreactie die hiervan het gevolg is ontstaat er een huidafwijking die gepaard gaat met schilfering, kloofjes tussen de tenen, jeukende blaasjes aan de voetzolen of rode schilferende huidafwijkingen die aan de voetranden zichtbaar zijn.

Ingroeiende
teennagels

ontstaat vaak door te kort afknippen van de teennagels of door een te grote bolling ervan. Vooral de grote tenen zijn aangedaan. De voornaamste klachten zijn pijn en secundaire infectie.

Likdoorn
eeltpit

Clavus, eeltpit of ook soms eksteroog genoemd is een pijnlijke eeltvorming, vaak thv de voorvoeten of tussen de tenen. Het is een aangroeiende eeltlaag die zich soms puntvormig in de huid boort. Deze kunnen pijnlijk zijn, zeker als ze vergroeid zijn met zenuwen (neurovasculaire likdoorn).

Diabetesgerelateerde
huidproblemen

Diabetische dermopathie, wondjes, zweren, blaren zijn enkele van de vaak voorkomende huidproblemen veroorzaakt door diabetes. Vaak ontstaan deze huidproblemen door aantasting van de kleine bloedvaten of aantasting van de zenuwen.

Blaren
behandelen

Deze kunnen op alle plaatsen van de voeten voorkomen, toch komen deze meestal voor op plaatsen waar er verhoogde druk en verhoogde frictie plaatsvinden. Een loper die de laatste kilometers van zijn wedstrijd een blaar krijgt of een diabetespatiënt die na een wandeling met niet adequaat schoeisel een blaar krijgt kan in principe allemaal voorkomen worden. Een blaar kan gevuld zijn met vocht maar kan ook etter of bloed bevatten. Voor elke blaar is er een strategie om deze in de toekomst te voorkomen.

& Onderzoek

Reeds 12 jaar podoloog. Fervent sporter. Consulent aan het AZ Rivierenland op de diabetische en biomechanische voetkliniek. En tevens een eigen thuispraktijk.

Bewegingsanalyse

vandamme podologie